Reklamasjon

REKLAMATION

När du handlar hos Shapeit.dk följer vi den danska köplagen. Enligt lagstiftningen har du alltid 2 års reklamationsrätt på dina köp. Det är viktigt att du inte förväxlar garanti med reklamationsrätt, eftersom vi inte erbjuder garanti på några produkter. När du reklamerar över en vara inom 6 månader efter ett köp, är det vi som företag som har bevisbördan för om det handlar om ett produktionsfel. Under de sista 6-24 månaderna är det du som konsument som har bevisbördan, och därför måste du vara säker på att det inte handlar om felhantering m.m. av din sida.

• När du upptäcker ett fel eller brist på din vara, ska du reklamera det inom rimlig tid. Med rimlig tid menas att detta ska ske inom 2 månader från att du upptäckte felet. Med detta menas också att vi måste ta emot varan inom de 2 månaderna.

• Efter att du har upptäckt ett fel, skada eller liknande på en produkt, ber vi dig att kontakta oss så snabbt som möjligt. Vänligen skicka ett mail till info@shapeit.dk där du skriver ditt ordernummer och bifogar tydliga bilder av skadan eller felet.

• När vi har bedömt de inskickade bilderna, kommer vi att be dig skicka tillbaka din vara till oss, där vi kommer att bedöma felet/skadan ytterligare. Självklart skickar vi dig en returlapp som du kan använda när du ska skicka varan tillbaka till oss. (Vi uppmärksammar att du gärna får tvätta varan innan den skickas tillbaka om den har varit i användning)

• När vi har mottagit din vara kommer den att bedömas av professionella experter som kan avgöra om det handlar om ett produktionsfel. Om din reklamation är berättigad och det inte bara handlar om allmän slitage och användarskador, kommer vi att åtgärda skadan eller felet hos en skräddare. Om vi inte kan erbjuda detta, kommer vi att erbjuda dig en ny vara.

• OBS: Kan vi inte erbjuda dig samma eller liknande vara kan beloppet återbetalas. Var dock medveten om att vi drar av fraktkostnaderna vid användning av vår returlapp.

Vad är slitage:

Var uppmärksam på att slitage visas genom att användningsspåren på varan är tydliga. T.ex. att elastiken i materialet har blivit mjuk, att fibrerna har dragits isär på utsatta ställen (t.ex. i grenen där tyget dras isär) eller att varan är mycket urtvättad och har tappat färg och blivit nopprig eller liknande från tvätt eller sköljmedel. Dessutom är sömmar som tydligt har dragits isär och inte bara gått upp på felaktigt sätt inte heller en reklamation.

Det kan också vara så att storleken inte har varit 100% korrekt, eller att varan har utsatts för mer fysisk belastning än du som konsument kan förvänta dig att den ska tåla.